Hoe is eigenlijk jouw bedrijf, de organisatie waar jij voor werkt, ooit ontstaan? Is het ontstaan vanuit een droom, zag iemand commerciële kansen – of een gat in de markt-, was het een slimme overname of een investering?
Hoe is het bedrijf ooit begonnen?
Bij Blikverbreders geloven we dat de oorsprong van je bedrijf niet alleen een leuk verhaal voor de koffiepauze is, maar de kern vormt van wie je bent en wat je doet. Denk aan het gevoel dat je had toen je net begon, je wensen en (diepste?) verlangens die door je heen stroomden en wellicht het verschil dat je wilde maken in de maatschappij met jouw product of dienst. Precies dat gevoel is de kern van het bedrijf, dat vormt de basis – de fundering. Daarop is alles gebouwd.
Wat gebeurt er als je de oorsprong van je bedrijf uit het oog verliest?
Misschien valt het je op dat communicatieproblemen wel heel vaak voorkomen in het team of zelfs tussen teams; wie doet nou wat? En wat dacht je van ontzettend trage besluitvorming, irritant toch?
Dit kunnen de gevolgen zijn:
1. Verlies van identiteit: Medewerkers, klanten en stakeholders – niemand weet meer waar het bedrijf voor staat. Hoe blijf je voortbestaan zonder identiteit?
2. Gebrek aan richting: Zodra de oorspronkelijke missie en visie uit beeld raakt, vervaagt de stip op de horizon. Dit kan leiden tot trage of geen besluitvorming.
3. Verlaagde betrokkenheid: Als medewerkers niet begrijpen waar het bedrijf vandaan komt, waarom het bestaat en wat hun rol is, leidt dit tot gebrek aan motivatie, lage productiviteit, hoog verzuim en verloop. Je zal merken dat er steeds meer aan individuele doelstellingen wordt gewerkt i.p.v. aan team- of organisatiedoelstellingen.
Wat kun je eraan doen?
We zien dat er in dit soort situaties harder gewerkt gaat worden, veranderingen worden aangekondigd, nieuwe mensen worden aangenomen om de klus te ‘fixen’. Harder werken helpt in dit geval zelden. Wat kan je wel doen?
- Geef de oorsprong van je organisatie een duidelijke plek. Zorg ervoor dat de bestaansreden en kernwaarden duidelijk en regelmatig worden gecommuniceerd binnen de organisatie. Hang het op in het bedrijf, vermeld het op de website en vertel het aan nieuwe medewerkers tijdens de onboarding.
- Betrek het team: Zorg ervoor dat alle medewerkers betrokken worden bij het herdefiniëren en naleven van de kernwaarden en missie. Zo is iedereen betrokken.
- Reflecteer: Toets regelmatig of keuzes en de strategische richting nog steeds in lijn zijn met het oorspronkelijke doel.
Door je oorsprong te koesteren, hou je je bedrijf gezond en je team gemotiveerd. En dat leidt uiteindelijk tot duurzame groei en blijvende successen!
Heb je alles al geprobeerd en kom je er zelf niet uit?
Neem contact op om een half uurtje te sparren. Er is altijd wel een oplossing voor te vinden, vooral vanuit de onderstroom. Neem contact met ons op.